Logo
Primærlogo
Hovedlogoen består av et logosymbol og et navnetrekk som er satt på en linje. Logosymbol og navnetrekk har fast plassering og størrelse og skal brukes slik den vises her. For at logoen skal stå like godt på lyse og mørke bakgrunner, finnes den i både positiv og negativ versjon.
Logo finnes på bokmål, nynorsk, samisk og engelsk.
Logoikon
På flater der man ikke kan bruke hele logoen, for eksempel på profilbilder i sosiale medier, kan vi benytte logoikonet alene. For at ikonet skal stå like godt på lyse og mørke bakgrunner, finnes den i både positiv og negativ versjon.
Støttet av Forskningsrådet-merke
Prosjekter som ønsker å vise at de har fått støtte av Forskningsrådet skal ikke bruke Forskningsrådet sin logo, men et merke som er utarbeidet nettopp til dette formålet. Det har tilleggsteksten «Støttet av Forskningsrådet» og finnes på bokmål, nynorsk og engelsk. Du kan selv velge om du vil bruke positiv eller negativ versjon.
Dynamisk logofelt
For å sikre en tydelig avsender, er det laget et dynamisk logofelt som kan benyttes på alle flater som kommer fra Forskningsrådet. Her kan logo være i positiv eller negativ versjon, og på alle språk.
Logoplassering
Hovedlogo skal alltid plasseres øverst eller nederst til venstre. Den kan også plasseres i et dynamisk logofelt, som kan være enten i topp, bunn eller rotert til høyre på en gitt flate.
Det dynamiske logofeltet skal aldri stå til venstre.
Logo sammen med andre logoer
Når Forskingsrådet sin logo brukes sammen med andre logoer, er hierarkiet viktig. Prøv alltid å ha hovedavsender dobbelt så stor som sekundæravsender, og sett gjerne logoen i et dynamisk logofelt (se regler over). Om en av logoene blir for stor, kan de også presenteres 1:1 (like store), men da må Forskningsrådet sin logo være i et dynamisk logofelt.
Minimum størrelse
Minimum størrelse for logoen er 1 cm på trykte flater, og 32 px digitale flater. Størrelser mindre enn dette vil påvirke logoens fremtoning og bør derfor unngås.
Frisone
For å sikre optimal fremtoning av logo, er det viktig med luft og riktig avstand rundt logo. Vi kaller dette en frisone. Illustrasjonen viser anbefalt frisone for logo.
Feil logobruk
Logoen er Forskningsrådets viktigste visuelle markør og det er derfor viktig at den alltid gjengis riktig og konsekvent. Logoen skal aldri endre form, eller erstattes av andre elementer eller annen typografi. Den må aldri strekkes, kuttes, roteres eller endre uttrykk på noen måte. Den skal heller aldri fremtre med skygger eller andre effekter.
Her er oversikt over mulig feilbruk som skal gi en idé om hva som ikke skal gjøres. Oversikten er ikke uttømmende.
Aldri legg til ord i logo.
Aldri ta bort ord i logo.
Aldri ta bort ikonet i logo.
Aldri lag nye versjoner av logo-lockups.
Aldri juster avstand mellom ikon og navnetrekk.
Aldri legg til undertittel på logo.
Aldri bruk logo på andre bakgrunner enn de som er definert.
Fargene i logo skal ikke endres.
Aldri bruk effekter på logo, som skygger, gradient osv.
Aldri roter ikon.
Aldri roter logo.
Aldri dra og strekk logo på noen måte.
Aldri lag nye versjoner av logo som f.eks. outline versjon.
Aldri lag nye komposisjoner eller lock-up versjoner av logo.
Aldri legg til nye elementer sammen med logo.
Aldri juster fontvekt i navnetrekk.
Aldri bytt font på navnetrekk.
Aldri juster avstand i navnetrekk.
Nedlastning
Her finner du logopakker til nedlasting. Dersom du trenger logoer for Sentere, Forskningsdagen, Nysgjerrigper, Kilden Klikk her