Motion og animasjon
For å kommunisere Forskningsrådet konsekvent på tvers av alle digitale flater, har det blitt utviklet egne motion-prinsipper. Motion-prinsippene er bygget opp basert på Dubins sti – den korteste veien mellom to punkter.
Bevegelsesmønster
Bevegelsesmønsteret til Forskningsrådet baserer seg på en eksponentiell formel. Dette gjør at vi kan bygge opp bevegelser som flyter organisk med en lik akselerasjon og deselerasjon i bevegelsene.
Elementer
Prinsippene inneholder følgende animerte elementer som brukes for å støtte opp Forskningsrådets identitet.
Bevegelser
De standardiserte bevegelsene som utgjør bevegelsesprinsippet til Forskningsrådet er som følger:
Logoanimasjon
Logoanimasjonen til Forskningsrådet skal formidle designkonseptet: Koblinger som skaper endring, gjennom Dubins sti – den mest effektive veien mellom to punkter. En balansert, organisk og flytende logoanimasjon.
Malverk
Introplakater
Introplakater brukes for å introdusere Forskningsrådet som avsender. En introplakat er et identitetsbærende element som brukes som en åpning i alle produksjoner.
Tekstplakater
Tekstplakater brukes til å kunngjøre korte budskap for å tydeliggjøre innholdet til seeren.
Supring
Supringer brukes til å introdusere personer med navn og tittel.
Det er også utviklet en egen supring til bruk i live-produksjoner. Denne er beregnet for VitenTV.
Dynamisk tekstboks
Den dynamiske tekstboksen skal brukes til å kunngjøre korte budskap.
Bug
Bug er en identitetsmarkør som benyttes gjennomgående i videoer (med unntak av på intro-, tekst-, tittel- og sluttplakater).
Teksting
Teksting er lesetekst som settes opp for å transkribere alt av dialog i en video. Det er definerte retningslinjer for korrekt bruk av teksting som også støttes opp av universell utforming.
Tekstingen skal settes i PP Neue Montreal Regular. Punktstørrelse 75. Rammen på tekstingen skal ha en margin på 20px. Opasiteten settes til 60%.
I tilfeller der grafikk kommer i veien for tekstingen, skal tekstingen posisjonere seg på toppen. Dette tilfellet får du ved bruk av supring.
Overgang
En overgang skal brukes for å skildre innholdet i videoen - disse skal brukes med omhu og gjøres på en subtil måte.
Det finnes også track matte-videoer som kan brukes av Motion Designere til å produsere bilde-i-bilde overganger. Disse skal kun brukes som overganger hvor innholdet blir masket inn ved bruk av malverket - som vist under.
Stinger
En stinger er et kort klipp som brukes for å bytte tematikk - eller å få et avbrekk i en video.
Innholdsbumpere
Dette er bumpere som kan brukes for å fremme hvilke innhold som er på agendaen. Dette kan brukes til presentasjoner, live-sendinger og steder hvor behovet er å fortelle publikum hvilket program er på agendaen.
Sluttplakat
Sluttplakatene brukes for å markere Forskningsrådet som avsender - som en signatur.
Installering av Motion Graphics Templates
Veiledning til installering av .mogrt filer finner du ilenken her.